Zoek
Sluit dit zoekvak.

Recensie van “De Tao van Hans” uit InZicht

“Je kunt een hoop zeggen over Hans Laurentius (en dat gebeurt dan ook, lezen we in dit boek), maar niet dat hij de lezer naar de mond praat.

Alvast een spoiler alert: wie verwacht in deze bijna 400 pagina’s louter non-duale instructie te vinden, komt van een koude kermis thuis. De schrijver schrijft ditmaal een boek als was het een brief aan een denkbeeldige vriend, en doet daarin een beroep op diens brede maatschappelijk en filosofische interesse. Een grote groep gelijkgestemde filosofen en vrijdenkers laat hij aan het woord. Friedrich Nietzsche en Peter Sloterdijk kwamen we al tegen in zijn boek Aan de leiband, of je eigen pad, maar de lijst is ditmaal aanzienlijk langer. Veel filosofie dus, maar doordat de rode draad 100% Hans Laurentius is, blijft het verhaal helder en behapbaar. Het kernthema is dat we onze eigen maatstaf dienen te zijn, en daarbij een genadeloze integriteit moeten hanteren. Zelfbedrog ligt altijd op de loer. Hans Laurentius houdt niet van dogma’s. Hij propageert ook geen nieuwe theses, maar is erop uit die af te breken. Wat overblijft, is de responsibility (de ability to respond)het lef je te laten leiden door spontane inzichten. Inzichten die in het moment ontstaan en vrij zijn van verhalen en waardeoordelen.

Hoewel bij vlagen cynisch en vilein van toon (maar ook bijzonder geestig), is De Tao van Hans dan ook een boek geworden dat vooral het beste met ons voorheeft. Te midden van alle levenbeschouwing zijn er voor de non-dualisten ook de nodige pareltjes te vinden. In het hoofdstuk “Spiri-stuff en de onvrije wil” bijvoorbeeld zet de schrijver helder uiteen hoe weinig zicht het zelfbewustzijn eigenlijk heeft op de complexe verzameling impulsen die we ons zelf noemen. Ook de moeite van het vermelden waard is “Nihilisme en geloof”een filosofisch/spiritueel hoofdstuk over een leven zonder God, ofwel een leven zonder illusies.

Een boek voor de goede verstaander, die spiritualiteit niet slechts beleeft door de blik naar binnen te richten.”

Frans Hasselaar

Het zou tof zijn als je af en toe eens een boekcover (of een video, een web-artikel) van me op je socials zou willen posten, met of zonder commentaartje… wie weet heeft iemand er iets aan.